Пам’ятаєш я тобі розповідав про чукчів? Як у них прийнято вбивати своїх дітей. А як у японців була прийнято залишати своїх батьків у старості на вершині гір, щоб вони замерзли і не заважали. Індуси, до колонізації, спалювали жінок разом з померлими чоловіками, живих жінок. Я до чого це згадую – совість не природна, інакше би не існувало таких звірських звичаїв. Моя відповідь – совість створена. Створена, філософсько-релігійними ідеями. І, за їх рахунок, вона еволюціювала. Обряди необхідні для закріплення. Інша справа, що традиції та обряди не можуть бути постійно придатними, оскільки люди постійно змінюються, також розвиваються, ще у інших своїх властивостях.

Ще раз повторюсь, совість це винахід, новий аспект душі. Тому простої апеляції до совісті завжди мало, у комусь її просто немає, хтось ще на попередній стадії. Але є її можливість. Її треба стимулювати. І так, я думаю школа також може цим займатись, але тоді саму школу треба змінювати – вона зараз не то. Це мій погляд.

Що стосується сповіді, то у неї була функція рефлексії. За рахунок сповіді люди колись навчились усвідомлювати самих себе. Тобто вона допомагала совісті, а не навпаки. Без усвідомлення того, що ти сам причина свої вчинків, совість неможлива. Як вона і не можлива без ідеї гріха.
https://nevidomokhto.wordpress.com/2017/01/22/256/
Яка зараз у неї функція важко сказати. Якщо це те, що ти кажеш, значить це справді помилка. Як і боязнь “пекла”. Ну і “покаяння”, як самовиправдання, це також примітивно. Бо це мала би бути метанойя. Тобто тут ми сходимось і розходимось одночасно.

P.S. Є фільм про цей японський звичай https://tinyurl.com/gvj3zh7

